bajkajak.pl menuEkwipunekMaratonyLinkiFacebook
Litwy, Łotwy i Estonii wyprawy koniec.
Trzy tygodnie minęły jak z bicza trzasnął. 18dni około 3000km. Ale od początku. Do Suwałk dojechaliśmy PKP po 11 godzinnej męczarni :(. Spanie u strażaków w Sejnach i rano przekraczamy granicę z Litwą. Pierwszy etap do Wilna 8godz. w tym 5 godz. W deszczu. Po drodze zwiedzanie zamku w Trokach. W Wilnie spanko w pokojach gościnnych ambasady polskiej a jakże! 2 dzień zwiedzanie Wilna i wizyta u konsula R.P. Litwini przyjaźnie nastawieni do nas, drogi główne asfaltowe dobre a boczne szutrowe. Dzień 3 i wjazd na Łotwę, dojeżdżamy do Daugavpils. Polska nazwa Dyneburg gdzie przyjmuje nas prezes Związku Polaków na Łotwie pana Ryszarda Stankiewicz. Łotwa żegna nas po dwóch dniach palącym słońcem. Na granicy z Estonią inny świat. Czysto, trawniczki przystrzyżone, dużo lepsze drogi. Czuć powiązania z Finlandią. W Estonii spędzamy 7 dni. Z Tartu do Johvi zatrzymujemy się w Kallaste brzegiem jeziora Peipsi. Bardzo duże jezioro podobne do morza. Nie widać drugiego brzegu na którym już Rosja. W drodze do Tallinna zwiedzamy i śpimy w Rakvere w prywatnym domu Maris i Koiti. Dowiadujemy się że noce w lecie są bardzo krótkie i w nocy jest około 2 godzin szaro! A w zimie 4 godziny w dzień jasno a reszta ciemno:(. Tubylcy żalą się że to źle wpływa na psychikę. I rzeczywiście jeszcze o 22:00 słońce nie zachodzi. Rakvere bardzo ładne miasteczko domy obłożone drewnem. Ruiny zamku i wielka rzeźba byka z ogromnymi rogami. Rankiem bocznymi drogami jedziemy do Tallinna. W stolicy przyjmuje nas Ambasador i konsul R.P. Kawa w zastawie reprezentacyjnej z godłem polski. Dostaliśmy małe prezenty, kubki z wizerunkiem ambasady. Były foty, wpisy do dzienników podróży.
Następnie spotkanie z v-ce prezesem Polonii Polskiej w Estonii. Długa rozmowa do późnej nocy o historii miasta i kraju. Rano żegnamy Tallinn i w drodze do Haapsalu pierwsza awaria. Rozrywa Piotrkowi oponę. Szybka zmiana i dojazd do Haapsalu gdzie ciekawostką jest nieczynny dworzec kolejowy z najdłuższym peronem (216m.), na którym kręcono sceny do filmu Anna Karenina. Kolejny etap to droga do Parnu. Mało miejscowości przez co nuda. Na drogach samochodów jak na lekarstwo. 12-tego dnia po 190km, wjeżdżamy do Rygi gdzie na rogatkach wita nas wielki napis z nazwą miasta. Kwaterujemy się w domu noclegowym - mini muzeum Włodzimierza Iljicza Lenina gdzie zachowany został pokój nr 5 gdzie wódz rewolucji październikowej w 1900 r. spał dwie noce. Ryga piękne miasto z ogromną starą zabudową. Zwiedzanie, odwiedziny w ambasadzie Polskiej. Podczas zwiedzaniu starówki przy pubie oglądamy i słuchamy koncertu kapel łotewskich. Po 2 dniach najdłuższy etap z Rygi do Ventspils (Windawa) 250km. Brzegiem zatoki Ryskiej i morza Bałtyckiego. Wyczerpujący etap z końcówką pod wiatr :/. W Libawie gdzie mamy kolejny nocleg gości nas pani Tamara Sivokobilska (Burzyńska). Rozmowy o polakach i Polsce zwiedzanie miasta. Na ścianie gimnazjum tablica pamiątkowa w której przez 10 lat uczył się Gabriel Narutowicz Pierwszy Prezydent R.P. Z Lipawy (Łotwa) dojeżdżamy do granicy z Litwą i po kilku godzinach jazdy wjeżdżamy na drogę rowerową prowadzącą przez las (8km) do Kłajpedy. Nocleg w akademiku gdzie wita nas pan Ryszard Zarzecki, kapitan żeglugi wielkiej i doradca konsula RP w Kłajpedzie. Tradycyjnie już zwiedzanie miasta foty. Nazajutrz nocleg w Jurbarkas , po drodze do jedziemy blisko granicy z Rosją (obwód kaliningradzki). No i ostatnia noc w Kownie. Z poznanym finem zwiedzamy miasto i degustujemy litewski browar:). Następnego dnia długi etap do Ełku gdzie nocujemy i rano PKP :/ cały dzień wiezie nas do domku. Podsumowując pierwszy dzień z deszczem a reszta dni upał, upał :/. Stracona (Piotrek) jedna opona i trzy dętki. Poza tym same pozytywne wspomnienia:)))

Podziękowania.
Pan Andris z Rygi
Pani Janina Lisowska z Legnicy
R-hostel z Kowna
strona główna bajkajak.pldodaj do ulubionychKsięga gościtworzenie stron www